Publication detail

Crankshaft Development of a Two-stroke Compression-ignition Engine with Contra-running Pistons

DRÁPAL, L. NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. AMBRÓZ, R.

Czech title

Vývoj vznětového motoru s protiběžnými písty

English title

Crankshaft Development of a Two-stroke Compression-ignition Engine with Contra-running Pistons

Type

journal article - other

Language

en

Original abstract

The paper is focused on designing, different variants comparing, and selecting of the most suitable design of crankshafts for two-stroke CI engine with contra-running pistons and through-flow scavenging. The crankshafts variants are based on the analysis performed with the powertrain balance and include various combinations of requirements on strength, weight as well as balance. Applying FEM and MBS procedures, all variants go through dynamic simulations for the whole spectrum of operation speed, and the suitable design is selected with reference to the criterion of minimizing torsional vibrations, fatigue life of individual engine parts, and the load of main bearings.

Czech abstract

Tento článek se zabývá návrhem, porovnáním různých variant a výběrem vhodného řešení klikových hřídelů pro dvoudobý vznětový přeplňovaný letecký motor s protiběžnými písty a souproudým vyplachováním. Návrh variant klikových hřídelů je proveden na základě analýzy vyvážení celého hnacího ústrojí a zahrnuje v sobě různé kombinace požadavků na pevnost, hmotnost a právě i vyvážení. Všechny varianty jsou s využitím postupů MKP a MBS podrobeny dynamickým simulacím pro celé spektrum provozních otáček a vhodné řešení je zvoleno na základě kritéria minimalizace torsního kmitání, únavové životnosti částí motoru a zatížení hlavních ložisek.

English abstract

The paper is focused on designing, different variants comparing, and selecting of the most suitable design of crankshafts for two-stroke CI engine with contra-running pistons and through-flow scavenging. The crankshafts variants are based on the analysis performed with the powertrain balance and include various combinations of requirements on strength, weight as well as balance. Applying FEM and MBS procedures, all variants go through dynamic simulations for the whole spectrum of operation speed, and the suitable design is selected with reference to the criterion of minimizing torsional vibrations, fatigue life of individual engine parts, and the load of main bearings.

Keywords in Czech

dynamika hnacího ústrojí, klikový hřídel, dvoudobý motor, vyvážení motoru, torsní kmitání, únavová životnost

Keywords in English

powertrain dynamics, crankshaft, two-stroke engine, engine balance, torsional vibrations, fatigue life

RIV year

2011

Released

12.03.2011

Publisher

ČVUT v Praze

Location

Praha

ISSN

1214-0821

Journal

MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars

Volume

IX.

Number

1

Pages from–to

18–27

Pages count

44

BIBTEX


@article{BUT74019,
  author="Pavel {Novotný} and Lubomír {Drápal} and Václav {Píštěk} and Richard {Ambróz},
  title="Crankshaft Development of a Two-stroke Compression-ignition Engine with Contra-running Pistons",
  journal="MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars",
  year="2011",
  volume="IX.",
  number="1",
  month="March",
  pages="18--27",
  publisher="ČVUT v Praze",
  address="Praha",
  issn="1214-0821"
}