Detail publikace
Vývoj vznětového motoru s protiběžnými písty
DRÁPAL, L. NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. AMBRÓZ, R.
Český název
Vývoj vznětového motoru s protiběžnými písty
Anglický název
Crankshaft Development of a Two-stroke Compression-ignition Engine with Contra-running Pistons
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
en
Originální abstrakt
The paper is focused on designing, different variants comparing, and selecting of the most suitable design of crankshafts for two-stroke CI engine with contra-running pistons and through-flow scavenging. The crankshafts variants are based on the analysis performed with the powertrain balance and include various combinations of requirements on strength, weight as well as balance. Applying FEM and MBS procedures, all variants go through dynamic simulations for the whole spectrum of operation speed, and the suitable design is selected with reference to the criterion of minimizing torsional vibrations, fatigue life of individual engine parts, and the load of main bearings.
Český abstrakt
Tento článek se zabývá návrhem, porovnáním různých variant a výběrem vhodného řešení klikových hřídelů pro dvoudobý vznětový přeplňovaný letecký motor s protiběžnými písty a souproudým vyplachováním. Návrh variant klikových hřídelů je proveden na základě analýzy vyvážení celého hnacího ústrojí a zahrnuje v sobě různé kombinace požadavků na pevnost, hmotnost a právě i vyvážení. Všechny varianty jsou s využitím postupů MKP a MBS podrobeny dynamickým simulacím pro celé spektrum provozních otáček a vhodné řešení je zvoleno na základě kritéria minimalizace torsního kmitání, únavové životnosti částí motoru a zatížení hlavních ložisek.
Anglický abstrakt
The paper is focused on designing, different variants comparing, and selecting of the most suitable design of crankshafts for two-stroke CI engine with contra-running pistons and through-flow scavenging. The crankshafts variants are based on the analysis performed with the powertrain balance and include various combinations of requirements on strength, weight as well as balance. Applying FEM and MBS procedures, all variants go through dynamic simulations for the whole spectrum of operation speed, and the suitable design is selected with reference to the criterion of minimizing torsional vibrations, fatigue life of individual engine parts, and the load of main bearings.
Klíčová slova česky
dynamika hnacího ústrojí, klikový hřídel, dvoudobý motor, vyvážení motoru, torsní kmitání, únavová životnost
Klíčová slova anglicky
powertrain dynamics, crankshaft, two-stroke engine, engine balance, torsional vibrations, fatigue life
Rok RIV
2011
Vydáno
12.03.2011
Nakladatel
ČVUT v Praze
Místo
Praha
ISSN
1214-0821
Časopis
MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars
Ročník
IX.
Číslo
1
Strany od–do
18–27
Počet stran
44
BIBTEX
@article{BUT74019,
author="Pavel {Novotný} and Lubomír {Drápal} and Václav {Píštěk} and Richard {Ambróz},
title="Crankshaft Development of a Two-stroke Compression-ignition Engine with Contra-running Pistons",
journal="MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars",
year="2011",
volume="IX.",
number="1",
month="March",
pages="18--27",
publisher="ČVUT v Praze",
address="Praha",
issn="1214-0821"
}