Optimalizace rozvozu kol, efektivní údržba a zvýšení výpůjček. To vše slibuje nová aplikace pro zaměstnance české franšízy společnosti Nextbike, na jejímž vývoji se podílí také tým odborníků z Vysokého učení technického. Cílem je digitalizovat a zefektivnit každodenní činnosti techniků v terénu – od přesunu kol mezi stanicemi až po přelepování reklam nebo opravy přímo na místě.
Aplikace využívá historická i aktuální data ke generování denního plánu pro každého technika. Bere v úvahu nejen počet a rozložení kol na jednotlivých stanicích, ale například také počasí, charakter lokality, dostupnost elektrokol nebo očekávaný vývoj poptávky. Cílem je minimalizovat situace, kdy si uživatel chce kolo půjčit, ale žádné není k dispozici. A zároveň má pomoci lépe využít čas techniků.
„Optimalizační model umí navrhnout ideální posloupnost úkonů v terénu tak, aby se maximalizovala efektivita a zároveň pokryla reálná poptávka po sdílených kolech,“ vysvětluje výzkumník Radovan Šomplák z Ústavu procesního inženýrství. „Díky tomu ušetříme čas techniků, zredukujeme zbytečné přejezdy a zvýšíme dostupnost kol v místech a časech, kde jsou nejvíce potřeba. Na výpočtu je zajímavé, že vlastně předpokládáme budoucnost: model na základě historických dat počítá s tím, že – laicky řečeno – za dvě hodiny bude někde kolo, které tam teď ještě není,“ dodává Šomplák.
„Provoz flotily o tisících kolech je náročná disciplína. Jsme proto rádi, že na vývoji aplikace, která ho zefektivní, jsme mohli spolupracovat s odborníky z VUT. Díky tomuto řešení bude provoz probíhat efektivněji jak z našeho pohledu, tak z pohledu měst a našich uživatelů,“ vysvětluje Tomáš Karpov, provozní ředitel nextbike Czech Republic.
Vývoj, který finančně podpořila Technologická agentura ČR, běží od loňského ledna. V současné době probíhá testování v terénu, kam společně vyráží zaměstnanci Nextbiku a procesní inženýři z VUT. Výsledky testování využijí pro další úpravy algoritmu a uživatelského rozhraní, hotovo by mělo být do konce letošního roku. Optimalizační funkce se nasazují přímo do aplikace firmy tak, aby její technici nemuseli mít další samostatnou aplikaci, s níž pracují.
Z Brna do Evropy?
Na vývoji se podíleli také studenti Fakulty strojního inženýrství VUT. Jedním z nich je Jakub Hadaš, který vývoj rozhraní mapového a trasovacího systému pojal jako svoji diplomovou práci. „V interaktivní mapě vidíme reálné stavy kol na stanicích. Technik si může vybrat, které stanice chce vzít v úvahu, nebo naopak zapnout výpočet pro celou oblast, nastaví parametry jako místo začátku a konce trasy, délku práce v terénu a počasí, a spustí výpočet. Výsledek si pak jednoduše zobrazí také jako navigaci v telefonu, která ho autem navede na další zastávku a úkon. Na místě zaznačí reálný stav a odvedenou práci, čímž výpočet dál zpřesňuje. Aplikace je navržená jako mobilní a plně přizpůsobená pro použití v terénu,“ popisuje Hadaš, který svoji „bikesharingovou“ diplomku obhájil na výbornou.
Projekt vznikl z iniciativy týmu VUT. Výzkumníci oslovili českou pobočku Nextbiku s návrhem na spolupráci, inspirováni analogií s optimalizací při svozu odpadu, na které také pracují. Vedle technické stránky projekt přináší i přímý společenský dopad: dostupnější kola, snížení provozních nákladů a lepší využití zdrojů. Český Nextbike, který provozuje systém v desítkách měst napříč republikou, je franšízou německé firmy. Díky jednotnému systému správy dat se tak aplikace, pokud se v tuzemsku osvědčí, může snadno rozšířit i do zahraničních lokalit.
„Jen pro představu, v Brně má Nextbike přes 600 kol a 200 stanic. Poptávka i rozmístění kol se dynamicky mění podle denní doby, počasí nebo speciálních událostí,“ popisuje Vlastimír Nevrlý z vývojového týmu VUT. „Náš systém je navržený tak, aby se mohl přizpůsobit různým městům a potřebám a například i lokalitám, kde pro firmu pracuje více techniků, kteří by si mohli takzvaně „lézt do zelí“, což opět snižuje efektivitu jejich práce,“ uzavírá Nevrlý.
| Nextbike je největší česká bikesharingová platforma, která nabízí sdílená kola v desítkách českých měst. Vizí firmy je pomoci vytvořit města, kde se dobře žije a pohodlně a bezpečně jezdí na kole. Původní Nextbike vznikl v roce 2004 v Lipsku, ten český uvedli do provozu Lukáš Luňák a Tomáš Karpov na přelomu let 2018 a 2019. Společnost sází na to, že jízda na kole představuje zdravý, praktický a ekologický způsob dopravy po městě. Na českém trhu provozuje flotilu 7 100 mechanických a 600 elektrokol. |