Detail předmětu

Počítačové modelování a vizualizace I

FSI-YPM Ak. rok: 2026/2027 Letní semestr

V rámci předmětu jsou vyučovány metody 3D modelování NURBS a SubD a jejich využití při tvorbě digitálního modelu a statické vizualizace. V rámci výuky získají studenti znalosti potřebné k tvorbě 3D modelů, s důrazem na volnou tvorbu a tvorbu dle předlohy. Studenti budou schopni připravit své 3D modely na 3D tisk a vizualizaci pomocí vizualizačních nástrojů a seznámí se potřebnými postupy.

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Prerekvizity

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Způsob a kritéria hodnocení

Jazyk výuky

čeština

Cíl

Studenti získají přehled o současných 3D modelovacích nástrojích a jejich využití v praxi, zkušenosti s 3D NURBS a SubD modelováním a následným využitím modelů v něm vytvořených pro účely dalšího zpracování – vizualizace a Rapid Prototypingu. Studenti získají zkušenosti s tvorbou modelů v trojrozměrném prostoru a schopnost realizovat své skici a návrhy semestrálních ateliérových prací. Studenti se postupně učí zpracovat vlastní návrh s možností plného využití výpočetní techniky.

Student získá:
- Získání praktických zkušeností pro tvorbu 3D NURBS a SubD modelů.
- Získání základní představy o způsobu modelování složitých návrhů, tvorby ploch z křivek a spojování ploch do objemů, práci ve vrstvách a spojování částí do náročných celků.
- Znalost nabízených funkcí programu pro realizaci vlastních návrhů a představ a pro prezentaci semestrálních úkolů pomocí dalších vizualizačních aplikací.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-VKP-P: Vizuální komunikace v kreativních průmyslech, bakalářský
obor ---: bez specializace, 2 kredity, povinný

Program DES_B: Design, bakalářský
obor ---: bez specializace, 2 kredity, volitelný

Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 2 kredity, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Osnova

- Úvod do 3D modelovacích nástrojů, rozdělení softwaru podle účelu, uživatelské rozhraní, obecné základní nastavení.
- Souřadný systém, způsoby zadávání souřadnic, vlastnosti objektů, vrstvy, základy vytváření objektů, nástroje pro viditelnost objektů, konstrukční historie.
- Vytváření a editace základních křivkových objektů a nástroje pro jejich vzájemné úpravy.
- Funkce pro vytváření ploch a nástroje pro jejich úpravy, principy práce s tělesy.
- Nástroje pro pokročilé transformace objektů, obálkové transformace, rozbalování ploch, promítání.
- Zásady topologie SubD a NURBS modelů.
- Nástroje pro generování výkresové dokumentace, kótování, šrafování, tisk.
- Export a přenos modelu mezi softwarovými nástroji, příprava modelu pro Rapid Prototyping, příprava modelu pro rendering.
- Základy 3D vizualizace: nastavení kamery, kompozice, osvětlení scény, PBR a procedurální materiály.
- Individuální projekt.