Detail předmětu
Letecké motory
FSI-OLE Ak. rok: 2026/2027 Zimní semestr
Předmět Letecké motory poskytuje ucelený přehled o principech činnosti a konstrukci leteckých pohonných jednotek v rozsahu nezbytném pro specialisty ve stavbě a provozu letadel. V rámci předmětu získají studenti hlubší poznatky o práci pístových, turbínových, náporových leteckých motorů. Podrobně je rozebírána jejich konstrukce, uspořádání a pomocné systémy nezbytné pro zajištění jejich chodu, důraz je kladen na aspekty spolehlivosti a efektivity v konstrukčních řešeních. V předmětu jsou mimo konvenčních pohonných systému také diskutována témata udržitelnosti v oblasti leteckých pohonů. Studenti jsou seznámeni s vyvíjenými technologiemi i fyzikálními omezeními různých druhů pohonných systémů využívající jako zdroj energie elektřinu nebo vodík a možné oblasti pro snížení enviromentální zátěže u současných technologií pohonu k zajištění jejich udržitelnosti. Součástí kurzu je také podrobnější rozbor ekologických a certifikačních požadavků na letecké motory. V rámci kurzu je věnován prostor také problematice údržby a ekonomiky moderních pohonných jednotek.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-LKT-P: Letecká a kosmická technika, magisterský navazující
obor STL: Stavba letadel, 5 kredity, povinný
Program N-LKT-P: Letecká a kosmická technika, magisterský navazující
obor TLT: Technologie provozu letadlové a letištní techniky, 5 kredity, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
- Rozdělení leteckých pohonných jednotek, fyzikální principy práce, účinnost a efektivita
- Pístové motory – termodynamické oběhy zážehových a vznětových motorů. Letecká paliva a jejich vlastnosti.
- Uspořádání hlavních částí leteckých pístových motorů
- Pomocná zařízení a soustavy pístového motoru – palivová, olejová, chladící, spouštěcí.
- Výkonové a výškové charakteristiky vrtulového pohonu, zvyšování výkonu přeplňováním, údržba a ošetřování motoru
- Lopatkové motory, princip činnosti, termodynamický oběh, vstupní soustava
- Lopatkové kompresory, rozdělení, odstředivé kompresory princip činnosti a výpočet.
- Osové kompresory, pracovní charakteristiky kompresorů, nestabilita práce kompresorů a její potlačení.
- Spalovací komory lopatkových motorů – princip činnosti a konstrukce. Turbínová sekce – vysokotlaké a nízkotlaké turbíny, technologie pro zvýšení efektivity turbínových motorů.
- Hnací trysky, pevné a regulovatelné, přídavné spalování, Soustavy nezbytné pro práci turbínové motoru, palivová, olejová, spouštěcí.
- Vlastnosti a vývojové trendy turbínových motorů, provozní charakteristiky pro jednoproudové, dvouproudové, turbovrtulové a speciální turbínové motory
- Enviromentální požadavky na letecké motory, elektrické pohonné jednotky koncepty s akumulátory a palivovým článkem.
- Energetické nároky pohonu letadel a jejich zajištění udržitelnými energetickými zdroji, využití vodíku k pohonu. Přehled bezlopatkových pohonných jednotek a jejich vlastnosti.
Cvičení
13 hod., povinná
Osnova
1. Hlavní veličiny pístového motoru.
2. Hlavní veličiny pístového motoru.
3. Kinematika klikového mechanizmu.
4. Kinematika klikového mechanizmu.
5. Kapalinové chlazení pístového motoru.
6. Parametry odstředivého kompresoru.
7. Parametry odstředivého kompresoru.
8. Silové řešení oběžného kola odstředivého kompresoru.
9. Silové řešení oběžného kola odstředivého kompresoru.
10. Silové namáhání turbínové lopatky.
11. Výpočet oběhu proudového motoru.
12. Analýza efektivity pohonu letadel
13. výpočet uhlíkové stopy letu dopravního letadla kategorie CS – 25