Detail předmětu

Letecké motory

FSI-OLE Ak. rok: 2026/2027 Zimní semestr

Předmět Letecké motory poskytuje ucelený přehled o principech činnosti a konstrukci leteckých pohonných jednotek v rozsahu nezbytném pro specialisty ve stavbě a provozu letadel. V rámci předmětu získají studenti hlubší poznatky o práci pístových, turbínových, náporových leteckých motorů. Podrobně je rozebírána jejich konstrukce, uspořádání a pomocné systémy nezbytné pro zajištění jejich chodu, důraz je kladen na aspekty spolehlivosti a efektivity v konstrukčních řešeních. V předmětu jsou mimo konvenčních pohonných systému také diskutována témata udržitelnosti v oblasti leteckých pohonů. Studenti jsou seznámeni s vyvíjenými technologiemi i fyzikálními omezeními různých druhů pohonných systémů využívající jako zdroj energie elektřinu nebo vodík a možné oblasti pro snížení enviromentální zátěže u současných technologií pohonu k zajištění jejich udržitelnosti. Součástí kurzu je také podrobnější rozbor ekologických a certifikačních požadavků na letecké motory. V rámci kurzu je věnován prostor také problematice údržby a ekonomiky moderních pohonných jednotek.

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Prerekvizity

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Způsob a kritéria hodnocení

Jazyk výuky

čeština

Cíl

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Použití předmětu ve studijních plánech

Program N-LKT-P: Letecká a kosmická technika, magisterský navazující
obor STL: Stavba letadel, 5 kredity, povinný

Program N-LKT-P: Letecká a kosmická technika, magisterský navazující
obor TLT: Technologie provozu letadlové a letištní techniky, 5 kredity, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Osnova


  1. Rozdělení leteckých pohonných jednotek, fyzikální principy práce, účinnost a efektivita

  2. Pístové motory – termodynamické oběhy zážehových a vznětových motorů. Letecká paliva a jejich vlastnosti.

  3. Uspořádání hlavních částí leteckých pístových motorů

  4. Pomocná zařízení a soustavy pístového motoru – palivová, olejová, chladící, spouštěcí.

  5. Výkonové a výškové charakteristiky vrtulového pohonu, zvyšování výkonu přeplňováním, údržba a ošetřování motoru

  6. Lopatkové motory, princip činnosti, termodynamický oběh, vstupní soustava

  7. Lopatkové kompresory, rozdělení, odstředivé kompresory princip činnosti a výpočet.

  8. Osové kompresory, pracovní charakteristiky kompresorů, nestabilita práce kompresorů a její potlačení.

  9. Spalovací komory lopatkových motorů – princip činnosti a konstrukce. Turbínová sekce – vysokotlaké a nízkotlaké turbíny, technologie pro zvýšení efektivity turbínových motorů.

  10. Hnací trysky, pevné a regulovatelné, přídavné spalování, Soustavy nezbytné pro práci turbínové motoru, palivová, olejová, spouštěcí.

  11. Vlastnosti a vývojové trendy turbínových motorů, provozní charakteristiky pro jednoproudové, dvouproudové, turbovrtulové a speciální turbínové motory

  12. Enviromentální požadavky na letecké motory, elektrické pohonné jednotky koncepty s akumulátory a palivovým článkem.

  13. Energetické nároky pohonu letadel a jejich zajištění udržitelnými energetickými zdroji, využití vodíku k pohonu. Přehled bezlopatkových pohonných jednotek a jejich vlastnosti.

Cvičení

13 hod., povinná

Osnova

1. Hlavní veličiny pístového motoru.


2. Hlavní veličiny pístového motoru.


3. Kinematika klikového mechanizmu.


4. Kinematika klikového mechanizmu.


5. Kapalinové chlazení pístového motoru.


6. Parametry odstředivého kompresoru.


7. Parametry odstředivého kompresoru.


8. Silové řešení oběžného kola odstředivého kompresoru.


9. Silové řešení oběžného kola odstředivého kompresoru.


10. Silové namáhání turbínové lopatky.


11. Výpočet oběhu proudového motoru.


12. Analýza efektivity pohonu letadel


13. výpočet uhlíkové stopy letu dopravního letadla kategorie CS – 25