Detail předmětu
Digitální výroba
FSI-YGT Ak. rok: 2026/2027 Zimní semestr
Podstatou předmětu je výuka tzv. Výrobně orientovaného designu (Fabrication Aware Design). Geometrie výrobků již zahrnuje nároky zamýšleného výrobního postupu včetně jeho limitací, což výrazně zvyšuje produktivitu. Studenti budou navrhovat hmotové studie výrobků pomocí algoritmického modelování v Grasshopperu, budou samostatně pracovat s ručním 3D skenerem, stolní 3D tiskárnou a laserovým plotrem v prototypovací dílně strojLAB, kde budou vyrábět navržený produkt. Kurz sestává z dvou částí propojující teorii a praxi od procesu vzniku digitálních dat, jejich zpracování až po jejich přímou digitální výrobu (DDM – direct digital manufacturing).
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Předpokládají se znalosti z oblasti CAD systémů, zejména principů NURBS modelování a SW prostředí Rhinoceros 3D.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky udělení zápočtu:
- aktivita ve cvičení (min 5 z 20 bodů),
- vypracování zadaných projektů (min 45 z 80 bodů),
Podmínkou získání klasifikovaného zápočtu je odevzdání digitálních dat k projektu a fyzických výrobků. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Cílem předmětu je získání kompetencí v oblasti algoritmického modelování, výrobně orientovaného designu a přímé výroby na základě digitálních dat. Studenti získají dovednosti potřebné pro prototypování svých návrhů realizovaných v rámci aplikačně zaměřené výuky. Osvojí si metody výrobně orientovaného navrhování (Fabrication Aware Methodologies) a získají dovednosti v oblasti Algoritmického modelování a automatizování přípravy výrobních dat v prototypové dílně strojLAB. Studenti si prakticky vyzkouší proces získávání 3D geometrie optickým skenováním, práci s 3D modely a přípravu výrobních dat pro digitální technologie, zejména pro 3D tisk, laserový ploter.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-VKP-P: Vizuální komunikace v kreativních průmyslech, bakalářský
obor ---: bez specializace, 4 kredity, povinný
Typ (způsob) výuky
Laboratorní cvičení
9 hod., povinná
Osnova
Praktická výuka v prototypové dílně strojLAB
- Výroba dílů pomocí 3D tisku.
- Výroba dílů pomocí Laserového plotru.
- Výroba dílů pomocí CNC obrábění.
Cvičení s počítačovou podporou
30 hod., povinná
Osnova
- Algoritmické modelování – úvod do algoritmického modelování Rhinoceros 3D Grasshopper.
- Algoritmické modelování – parametrické modelování s úplnou historií (Grasshopper).
- Algoritmické modelování – Generování struktur (Grasshopper).
- 3D optická digitalizace- systém Scantech Simscan 22, Sense, nebo jiný ruční skener.
- 3D tisk – příprava modelu na 3D tisk, uzavření modelu, oprava chyb.
- 3D tisk – příprava výroby na stolní 3D tiskárně, slicing.
- Slicing pro 3D tisk
- Příprava výrobních dat z 3D modelu na laserový ploter (řazení, nesting, automatizování přípravy profilů).
- Slicing pro CNC – (Rhinoceros, Grasshopper, nebo alternativně Autodesk Fusion).