Detail předmětu
Generativní design a digitální výroba
FSI-YRP Ak. rok: 2026/2027 Zimní semestr
Náplní kurzu je algoritmicky řízené počítačové navrhování (AAD) a parametrický design se zaměřením na aplikace v průmyslovém designu. Podstatou je návaznost na následující proces výroby na základě digitálního 3D modelu. Studenti získají kompetence v oblasti algoritmického modelování a přímé digitální výroby. Budou schopni kustomizovat digitální data podle zvolených parametrů a převádět reálné geometrie do digitální a zpět. Studenti budou samostatně realizovat digitální výrobu svého návrhu ve strojLABu konstruování.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Předpokládají se znalosti z oblasti CAD systémů, zejména Rhinoceros 3D.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: vypracování semestrálního projektu, odevzdání dat v digitální formě. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovinou z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Náhrada zameškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití generativního designu v průmyslovém designu a dále ukázat návaznost generativního modelování na technologie rapid prototypingu. Cíle je dosaženo výukou pokročilých softwarových nástrojů a praktickým využitím digitálních technologií výroby např.: CNC obrábění, 3D tisk, nebo laserového řezání v rámci praktického workshopu.
Získané zkušenosti využijí při řešení diplomové práce, v doktorském studijním programu a v praxi pak při vývoji nových výrobků. Znalost technologií diitální výroby prospěje k rozšíření dovedností potřebných k realizací designových a předvýrobních modelů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 2 kredity, povinný
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., povinná
Osnova
1. Generativní design – úvod do algoritmického modelování Rhinoceros 3D Grasshopper
2. Generativní design – parametrizace jednoduchého modelu
3. Generativní design – práce s datovými strukturami
4. Generativní design – hledání forem
5. Generativní design – patterny pro 2D aplikace
6. Generativní design – práce s atraktory
7. Generativní design – komplexní patterny a jejich morphing na 3D plochy
8. Experimentální generativní design – růstové algoritmy
9. Workshop – Příprava dat pro digitální výrobu
10. Workshop – Příprava dat pro digitální výrobu
11. Workshop – výroba ve strojLABu
12. Workshop – výroba ve strojLABu
13. Workshop – strojLABu obhajoba výsledku