Detail předmětu
Podnikový management
FSI-HP1 Ak. rok: 2026/2027 Zimní semestr
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Znalosti základů marketingu, případně ekonomiky podniku, podnikové funkce, jeho hospodaření a výsledky.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-STG-P: Strojírenská technologie, magisterský navazující
obor STM: Strojírenská technologie a průmyslový management, 5 kredity, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
Získání komplexních poznatků z oblasti základů teorie managementu a jeho různých interpretacích. Jádrem předmětu je seznámení s jednotlivými funkcemi managementu, které jsou uspořádány v obvyklé struktuře: plánování, organizování, leadership a kontrola. Jednotlivým funkcím je věnován podrobný výklad. Pozornost je dále zaměřena na současné přístupy aplikovaných v praxi organizací, jako je např. organizace síťových struktur, mezinárodní management a spráava řízení společnosti.
1.Povaha, smysl a praxe managementu. Vymezení managementu, manažerské práce. Význam managementu v praxi, důvody pro studium managementu.
2.Vývojové směry v managementu. Představení manažerských škol ovlivňující vývoj managementu. Představení jednotlivých konceptů vývoje managementu.
3.Prostředí managementu. Vnější prostředí a vnitřní prostředí. Dopady na manažerské rozhodnutí. SWOT analýza. Charakter prostředí ovlivňující management organizace.
4.Vize, poslání a cíle organizace. Základní předpoklady pro stanovení poslání a cílů organizace. Typy cílů, hierarchické členění, časové členění. Konfliktnost cílů.
5.Plánování, vymezení, členění hierarchické a časové. Komplexní systém plánování v organizaci. Kontrola – vymezení, pojmy. Standardy kontroly. Proces kontroly a nároky na jeho účinnost a efektivnost. Typy kontrol. Audit se zaměřením na manažerský audit.
6.Organizování – vymezení, pojmy. Kontingenční přístup k tvorbě organizační struktury. Hlediska horizontální a vertikální diferenciace tvorby struktury. Integrace a typy organizačních struktur. Rozpětí řízení, centralizace a decentralizace řízení. Kompetence v organizačním projektování.
7.Motivace a vedení v organizaci. Komunikace. Vymezení pojmů, teoretických přístupů. Obsahové a procesní motivační teorie. Teorie stylů vedení, manažerské mřížky a situační teorie.
8.Rozhodování v managementu – organizační hierarchie pro rozhodování. Dobře a špatně strukturované problémy. Kroky rozhodovacího procesu. Typy rozhodnutí.
9.Interní a externí organizační sítě. Podnikatelské síťové organizační struktury, Ameba, Franchising, Fraktálová organizace. Holdingové organizační struktury, typy holdingových organizačních struktur, vlastnosti a charakteristiky holdingů.
10. Mezinárodní Management – Internacionalizace, vstup na zahraniční trhy
11. Mezinárodní Management – Organizační formy inrternacionalizace, Nadnárodní společnosti, Expatriace – mezinárodní H.R. aktivity
12.Corporate Governance, vlastnické propojení s managementem, modely správy, přístupy aplikace na konkrétním příkladě, CSR
Cvičení
13 hod., povinná
Osnova
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat, zpracování a presentace seminárních prací a případových studií (individuálně i skupinově).